یادداشت

محصولات معماری داده

Data Architecture

معماری داده زیربنای مدیریت داده است و یکی از بخش های اصلی معماری سازمانی به شمار می آید.

 

مپ کردن معماری داده با چرخه حیات داده

چرخه حیات داده از پدیده های زیست محیطی گرفته شده است یعنی هر پدیده زیست محیطی یک شروع دارد و یک دوران بازنشستگی و کنار گذاشتن!

چرخه حیات داده از برنامه ریزی برای بدست آوردن داده شروع می شود و با طراحی داده ادامه پیدا می کند. سپس داده ها ایجاد یا تهیه می شوند. پس از آن مراحل ذخیره سازی، استفاده و ارتقا داده انجام می شود و در نهایت پس از مدتی تاریخ انقضای داده ها فرا می رسد و داده ها باید امحا یا حذف شوند.

چرحخ حیات داده

به عنوان مثال در مراحل برنامه ریزی و طراحی، حوزه ‏های دانشی معماری و مدلسازی داده مطرح می شود. در مرحله نگهداری داده، حوزه های دانشی ذخیره سازی داده، انبار داده و پایگاه داده مطرح می شود. در مراحل استفاده و ارتقای داده، حوزه های دانشی BI و علم داده بکار گرفته می شوند. بعضی از حوزه های دانش مدیریت داده مثل کیفیت داده، امنیت داده و متادیتا نیز در کل چرخه حیات داده حضور دارند.

 

معماری داده زیرمجموعه معماری سازمانی

چارجوب معماری سازمانی توگف یک ساختار مشخصی به معماری کسب و کار، داده، برنامه ها و فناوری می دهد. همانطور که در تصویر زیر می بینید، معماری داده زیرمجموعه معماری سازمانی است. در واقع داده هایی که پشتیانی کننده لایه کسب و کار (اهداف، استراتژی و فرایندهای کسب و کار) هستند

در حالت ایده‌آل، معماری و طراحی داده جزو اولین گام‏ ها در فرآیند مدیریت داده می‌باشد. ضمن اینکه برخی از سیستم های موجود نیاز به معماری مجدد داده دارند.

معماری داده

شناسایی نیازمندی های داده ای شرکت و طراحی سطح بالا جهت تحقق این نیازمندی ها

خروجی های معماری داده

خروجی ها عموماً موجودیت ها، تعاریف و جریان داده در سطوح مختلف است که به عنوان محصولات معماری داده از آن یاد می شود. اگر چارچوب معماری سازمانی توگف را مبنا قرار دهیم، جنس خروجی ها از نوع کاتالوگ، ماتریس و دیاگرام است.

خروجی های معماری داده

  1. دیاگرام جریان داده مشخص می کند که چه داده هایی بین چه سیستم هایی در جریان است.
  2. کاتالوگ داده با جمع آوری متادیتا از منابع داده ای آغاز می شود.
  3. ماتریس ها، دو مجموعه از موجودیت های مرتبط با يکديگر را با ارتباطات تعيين شده نمايش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *